Jak budować zaangażowanie kandydatów w rekrutacji? 0
Jak budować zaangażowanie kandydatów w rekrutacji?

Czy kiedykolwiek prowadząc proces rekrutacji przydarzyła Ci się sytuacja, w której kandydat nie przyszedł na umówione spotkanie rekrutacyjne? A może pojawił się na rozmowie, ale gdy próbowałeś się z nim później skontaktować, nie odbierał Twoich telefonów lub nie odpisywał na maile?

Podejrzewam, że jeśli regularnie prowadzisz rekrutacje, to doświadczyłeś tego i wiem, jak potrafi to być frustrujące.

Czy da się zminimalizować lub w ogóle uniknąć takich zdarzeń? Czy w ogóle masz na to wpływ, by osoby poszukujące pracy były zaangażowane w rekrutację u Ciebie – dotrzymywały terminów, ustaleń, dbały o komunikację między Wami?

Jestem przekonana, że TAK.  Zobacz, co możesz zrobić, żeby zbudować zaangażowanie kandydatów i zwiększyć skuteczność swoich rekrutacji.

 

ZBUDUJ DOBRĄ OFERTĘ REKRUTACYJNĄ


Zanim uruchomisz rekrutację przemyśl, na czym może zależeć Twoim kandydatom i grupie docelowej, do której kierujesz ogłoszenie:

  • czego szuka u przyszłego pracodawcy?
  • na czym zawodowo mu zależy, jakiej pracy szuka obecnie?
  • jakiej oczekuje oferty zatrudnienia – formy umowy, wynagrodzenia, długości zatrudnienia, planowania i organizacji pracy?
  • dlaczego miałby chcieć dołączyć do Twojej firmy? dlaczego miałby pozostać na dłużej Twoim pracownikiem?

Gdy będziesz budował ogłoszenie, pamiętając o tych obszarach, zwiększasz szansę, że odpowiedzą na nie kandydaci pasujący swoimi aspiracjami i potrzebami zawodowymi do firmy. Jeśli ocenią, że Twoja oferta jest spójna z ich aktualnymi celami, to chętniej wezmą udział w rekrutacji.
Dostarcz im tych informacji już na tym etapie, nie czekaj na spotkanie rekrutacyjne!

Jeśli jesteś zainteresowany tym, jak zbudować dobre ogłoszenie rekrutacyjne, to zapraszam Ciebie do przeczytania mojego wpisu TUTAJ.

Niech Twoja oferta będzie napisana konkretnie, rzeczowo, ale niech daje przedsmak tego, jak się u Ciebie pracuje – jeśli preferujesz mało formalne relacje, otwartą i bezpośrednią komunikację, pozostawiasz dużo swobody pracownikom, w tym stylu przedstaw firmę swoim kandydatom. To pomoże im ocenić, czy tu pasują, a jednocześnie wyróżni Ciebie spośród innych pracodawców, którzy dysponują podobną ofertą (a jest ich obecnie naprawdę sporo – przykładowo w popularnym portalu pracy na stanowisko Sprzedawcy w Warszawie opublikowanych jest blisko 2000 ofert).

Pamiętaj o tym, co pomoże zwiększyć liczbę odpowiedzi na ogłoszenia:

  • rozważ podanie widełek finansowych oferowanych na stanowisku – według danych OLX Praca, oferty pracy z zawartymi widełkami wynagrodzenia uzyskują o 48% więcej aplikacji niże te bez podanego proponowanego wynagrodzenia
  • przedstaw konkretną ofertę zatrudnienia – formę i czas zawarcia umowy, sposób wynagradzania
  • poinformuj o planie pracy – dniach i godzinach pracy, możliwości pracy w trybie zdalnym, na część etatu
  • opisz dokładnie zadania i rolę
  • pokaż możliwości awansu czy rozwoju wewnątrz firmy

Dobrze zbudowane ogłoszenie już na starcie przyciągnie i zaangażuje dopasowanych do Twojej firmy kandydatów.

 

PRZEDSTAW HARMONOGRAM PROCESU REKRUTACJI


Już na etapie ogłoszenia przedstaw, jak przebiegnie rekrutacja:

  • z ilu i jakich etapów będzie się składała
  • jakie planujesz terminy na poszczególne etapy i podjęcie decyzji o zatrudnieniu
  • kiedy i w jakiej formie udzielisz informacji zwrotnej kandydatom

Dzięki temu jeszcze zanim kandydaci zaangażują się w rozmowy, będą dokładnie wiedzieć, jaka czeka ich ścieżka i ile czasu ubiegnie od złożenia aplikacji do podjęcia pracy. To ważne – daje kandydatom choć częściowo kontrolę nad procesem, szansę na świadome podjęcie decyzji, czy chcą uczestniczyć w tak zbudowanej rekrutacji i czy dysponują taką ilością czasu potrzebną na samą rekrutację jak i na zatrudnienie (szczególnie, jeśli myślimy o osobach bez pracy, pilnie szukających nowego pracodawcy).

To plus także dla Ciebie – powoduje, że w rekrutacji nie wezmą udziału osoby, które nie akceptują Twojego procesu rekrutacji. Oszczędzisz czas poświęcony im na przykład na spotkanie, podczas którego objaśnisz rekrutację, a następnie kandydat zniknie, rozczarowany długością procesu czy formą spotkań.

 

UPROŚĆ PROCES


Zbuduj powtarzalny, prosty proces rekrutacji, który będzie zrozumiały również dla Twoich kandydatów. Zdecyduj się tylko na koniecznie etapy, umożliwiające Ci weryfikację wiedzy, umiejętności czy kompetencji kandydata.

Pokaż na przykład w formie graficznej całą ścieżkę, by kandydaci na każdym etapie mogli ocenić, ile jeszcze etapów pozostało im do złożenia oferty. Unikniesz frustracji ze strony kandydatów, którzy nie wiedzą, ile jeszcze ich czeka zanim zostanie im przekazana finalna decyzja.

 

DOTRZYMUJ TERMINÓW


W całym procesie zachowuj się tak, jak oczekujesz tego od swoich kandydatów – dotrzymuj terminów i poczynionych z kandydatem ustaleń. Organizuj dalsze etapy rekrutacji w zapowiedzianych ramach czasowych, przekazuj informację zwrotną regularnie i na czas. Jeśli cokolwiek w procesie się zmienia (co oczywiście może nastąpić!), daj znać zaangażowanym już w rekrutację osobom o tym.

Kandydaci często biorą udział w kilku procesach rekrutacji i są one na różnym etapie zaawansowania – chcą wiedzieć, jak proces u Ciebie wpisuje się w ich ustalenia z innymi pracodawcami. Chcą też podjęcia dla siebie najlepszej decyzji. Zapytaj ich wprost, jakie terminy w tym kontekście ich zobowiązują – będziesz wiedzieć, jak postępować. Dodatkowo możesz dopytać o to, co spowoduje, że Twoja oferta zostanie przez kandydata wybrana jako korzystniejsza (warunki finansowe i co jeszcze?).

 

DAJ INFORMACJĘ ZWROTNĄ

 

Dla kandydatów to jedna z większych bolączek w procesie rekrutacji – brak informacji zwrotnej ze strony pracodawcy o wyniku procesu i o ocenie ich kompetencji w kontekście oferowanego stanowiska.

Tak naprawdę oczekują tego już na etapie złożenia CV! (dostarczenia informacji o tym, czy będzie brane pod uwagę czy nie). Wiem, że może to być trudne, szczególnie jeśli prowadzisz wiele procesów lub otrzymujesz dużo aplikacji – rozważ w takiej sytuacji skorzystanie z systemów, które pomagają w zarządzaniu zgłoszeniami kandydatów i automatyzują część rekrutacyjnej pracy.

Każdej osobie, którą angażujemy w jakiekolwiek etapy rekrutacji – wysyłamy jej do wypełnienia formularz rekrutacyjny, prowadzimy z nią rozmowę telefoniczną, online lub stacjonarnie – powinniśmy udzielić konkretnej informacji zwrotnej. Po pierwsze przekazać samą decyzję. Po drugie wyjaśnić, co wpłynęło na taki wynik.

Na formę i termin udzielenia takiej informacji zwrotnej umawiamy się z kandydatem w trakcie pierwszego spotkania lub samego zaproszenia do rekrutacji. Z mojego doświadczenia wynika, że sama forma przekazania takiej informacji nie jest dla kandydatów tak istotna (telefon, mail), jak terminowość i zawartość komunikatu (czy podane są powody podjęcia konkretnej decyzji).

Informacja zwrotna buduje Twoją relację z kandydatem – osoba, której nie zdecydujesz się zatrudnić w tym procesie, może do Ciebie przecież wrócić jeśli tylko zdobędzie nową wiedzę, umiejętności czy doświadczenie. Na pewno zrobi to chętniej, jeśli wyniesie pozytywne doświadczenia z poprzednich kontaktów z Twoją firmą.

 
PYTAJ


Pytaj kandydata – o jego oczekiwania względem pracy, ambicje zawodowe, potrzeby. Będziesz mógł dzięki temu odpowiedzieć na nie i pokazać kandydatowi, że u Ciebie będą mogły (lub nie) być zaspokojone.

Proś o informację zwrotną – na ile Twoja propozycja wpisuje się w obecne potrzeby kandydata? Co jest jej mocną stroną, a co dla kandydat może być trudne do zaakceptowania? Odpowiadaj na te wątpliwości.

Powiedz kandydatowi wprost o tym, by poinformował Ciebie, gdy przyjmie inną ofertę pracy i nie będzie dla Ciebie dostępny. Wskaż konkretnie, co ma w takiej sytuacji zrobić np. napisać e-mail, zadzwonić, wysłać sms.

 

UTRZYMUJ CIĄGŁOŚĆ KOMUNIKACJI

 

Najkorzystniej jeśli z kandydatem w rekrutacji kontaktuje się jedna osoba z ramienia Twojej firmy. Dokładnie zna historię rozmów i ustaleń, jest w stanie zadbać o cały proces i zbudować odpowiednią relację z kandydatem.

W razie wątpliwości lub pytań, kandydat też dokładnie wie, z kim powinien się kontaktować – unikamy frustracji z jego strony, spowodowanej tym, że przypadkowej osobie tłumaczy swoją historię rozmów z firmą i próbuje uzyskać rzetelną informację (wówczas frustracja dotyczy obu stron komunikacji 😊)

 

To kilka pomysłów na to, w jaki sposób w całej rekrutacji możesz zadbać o zaangażowanie kandydatów i utrzymać ich zainteresowanie Twoją ofertą. Jeśli masz własne sposoby, koniecznie podziel się nimi ze mną!

Dobrych rekrutacji!

 

---

Artykuł napisałam dla czasopisma "Branża dziecięca" i został opublikowany w wydaniu 1/2022.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl